Direktlänk till inlägg 11 mars 2015

Låta komma, låta gå - en av livets svåraste lärdomar.

Av Kaela - 11 mars 2015 19:42

 


Jag är i den avundsvärda situationen att jag möter många livsöden i samtalen som ingår som en del i mitt arbete som frivilligsamordnare.

Idag var det ett sådant samtal som berörde mig djupt.

Min samtalspartner var en kvinna som vill bli frivillig (den vanligaste anledningen till samtalen - ett av samtalen med blivande frivilliga kallar vi djupintervju.)


Denna kvinna har för ett år sedan  förlorat sin livspartner som hon delat nästan 40 år med.

Och som hon hoppats få dela pensionärstiden med - få uppleva "de sista gyllne åren" i den tvåsamhet hon levt i större delen av sitt liv.


Men inte alltid blir det som vi vill.

Det fick hon uppleva en dag i maj förra året  när en hjärtinfarkt ändade hennes kärastes liv på ett ögonblick.

Detta var den djupa sorgens andra besök i denna kvinnas liv.

Hon miste sin förstfödde son i cancer då han bara var två år gammal.


När hon berättade detta sa hon: "För varje sorg är det som om man hade en viss mängd tårar, som måste gråtas ut om man ska må bra."

Och jag har gråtit!


Hinkvis med tårar.

Nu känner jag mig redo att ta tag i livet igen.



Hon talade om detta att försöka hitta sig själv - vem är jag - nu - ensam - efter att sedan ungdomen varit två?
Om  sorgen - den - -som människor har så svårt att ta emot från den som smörjer.

Något hon sa har stannat inom mig:
"I vårt samhälle  idag är det nog mera accepterat att vara onykter än att vara ledsen."


Jag avslutar dessa tankar runt det fina samtal jag hade idag med avslutningen av margareta Melins dikt: "Låta komma, låta gå."


Låt oss inte frukta livets smärta:
Den gör ont men gör oss inte illa.
Låt oss ta det bittra med det ljuva –
äppelblom och vinterns nakna gren.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards