Alla inlägg under november 2016

Av Kaela - 27 november 2016 16:46

 



   

 

 

Öppnar den tunga porten

och släpper ut mig själv

slänger nycklarna

som låste mig inne

i den bottenlösa sjön


dörren

står öppen

för förlorarna

som vågar bli vinnare


vinden för mig hem

till Din strand


där mina fotsteg

                är väntade...


Kaela




Av Kaela - 27 november 2016 09:51

 


Imorgon arbetar jag den sista måndagen på "min" Frivilligcentral!
Jag har just satt ut den sista aviseringen på hemsidan och i vår Facebook-grupp om kursen imorgonkväll.

Det är så mytcket just nu som är för sista gången - och det känns lite svårt att hantera vissa stunder.


Ordet "sista" säger att det kommer inget mera.

Så visst är det läge för nostalgi.

Och det tänker jag också tillåta mig i viss utsträckning - men inte låta det ta över.

För någonstans så innebär ju faktiskt också detta en ny början.

Och jag ska gå in i denna början med förhoppningar och nyfikenhet!

Mitt i alla mina nostalgiska känslor slog jag in ordet nostalgi i sökmotorn och upptäckte att några mil ifrån mig - i Motala finns ett hotell som heter Nostalgi


Och likaså att det finns en tidskrift som bär namnet

Nostalgi är ju inte en helledsen känsla.

Lite mera av vemod runt något som är slut och varma tankar runt att det varit.


Men vad kommer ordet ifrån egentligen....

Ordet nostalgi härstammar enligt en artikkel i SvD från grekiskans nostos och algos som betyder att återvända respektive smärta.
Uttrycket myntades 1678 av läkarstudenten Johannes Hofer som slog fast att många schweiziska soldater som stred utomlands led av en svår hemlängtan.

För mig låter detta som mer än nostalgi.

Men kanske är det så att nostalgi är den där längtan hem som vi alla går omkring med....en längtan till livets första hem - barndomshemmet?

Jag vet inte- men tror det kan finnas en liten sanning i det!



Nu önskar jag DIG en fin söndag - och om du går ut - håll i hatten- det ska visst bläsa idag säger SMHI!


...nej då...jag glömmer inte citatet...




"Du vet aldrig hur stark du är förrän att vara stark blir ditt enda val."
Okänd tänkare




Av Kaela - 27 november 2016 09:10

   

 

27 november är det idag -  och det är söndag.

Asta och Astrid har namnsdag!

Gratulerar så varmt !

Lika varmt gratulerar jag förstås DIG som har födelsedag idag!

 

Astrid är ett urnordiskt namn, bildat av as (gud) och frid (skön), alltså gudaskön, vilket tolkas som gudomligt vacker.
Den fornvästnordiska formen var Ásfríðr
40 140 kvinnor cirka bär namnet idag!

 

 

Asta är förmodligen en kortform av Astrid eller Anastasia och har använts i Sverige sedan början av 1800-talet. Enligt en annan tolkning härstammar det från det grekiska ordet för stjärna.

Ásta är ett relativt vanligt namn på Island, där det kommer av ordet ást som betyder kärlek.

Mycket få heter Asta...under 100 kvinnor.

 

Ta hand om Din dag!

Av Kaela - 26 november 2016 20:36


 



 

 

 

"Alla människor ler 
på samma språk."



Av Kaela - 26 november 2016 17:36

f    

Bilden föreställer inte personerna i artikeln

 

I Aftonbladet kan man läsa  om en ensam pappa med en fyraårig son som annonserar inför julen om att de vill ha andra att fira jul med.

Han berättar också om att ekonomin sviktar när julen för med sig extra utgifter.

Han blev fullständigt dränkt i fina svar och gåvor.

Nu bor han i Norge men jag tror det finns lika många hjärtegoda människor i Sverige.


Vi behöver bara få veta att och var behoven finns så är de allra flesta av oss, tror jag, beredda att dela med sig.

Det är just för att vara den kontaktpunkten Frivilligcentralen finns.


Och faktum är att i Norge finns det många Frivilligcentraler så jag kanske kan fundera varför denna pappa inte gick till en av dem.

Vi har många sådana här ärenden året om på "min" Frivilligcentral, men visst ökar de till jul!

Av Kaela - 26 november 2016 09:44

 




Jag tror på livet
även då jag tvivlar
ty i grunden
är livet oförstörbart

det enda jag tvivlar på
är människan –
på vår goda vilja
på vår förmåga
att se konsekvenserna
av vårt handlande
när vi förgiftar jorden
och luften och haven –
när vi kapprustar
i blint raseri
och byter ut kärleken
den levande kärleken
mot det kalla hatet

jag tror på livet
men inte på människan
- fast nog ville jag


Birger Franzén

Av Kaela - 26 november 2016 08:53

 

 

 

Min tankestund på balkongen denna novemberlördag kändes nästan som en marsmorgon.

Det blåser - och det är varmt och runt om vårt hus är det barmark.

Ordet som lekte i mina tankar idag var ordet "samtal"


Runt ordet samtal står för mig  en ljuvlig kaffedoft.

Alla fina samtal vid mammas köks bord medan hon fanns kvar ibland oss.

Även om hon är borta- finns orden där - någonstans inom mig-

Den vishet som hon gav och som räcktes i ord som pärlor att gömma i mitt inre - den överräcktes till mig i ett samtal.

Samtal som format och givit mod....


Lyckade samtal består av ett växelspel mellan att ta emot - att lyssna å ena sidan och själv tala.

Jag tror att det vi alla behöver utveckla mest är att lyssna.

Alla samtal som idag kanske slarvas bort - skulle bli konstruktiva och uppbyggande om vi lyssnade aktivt på varandra.

 

Verkligt lyssnande innebär att jag ställer min egen uppmärksamhet till någon annans förfogande på ett sådant sätt att den andre har maximal frihet att säga det han eller hon vill säga..
Min uppgift är att skapa en tom scen eller en plattform för min samtalspartner.

Gör vi detta för varandra då kommer samtalen att bli de instrument de kan vara i våra relationer.

 Viktigt att minnas är att samtal inte bara är ord.

Kroppsspråk är den ordlösa, medvetna eller omedvetna,  delen i samtalet.

 

Samtal kan vara ett kort utbyte av information - men det kan också vara ett gemensamt oändligt äventyr.

Det gäller att inte slarva bort möjligheterna till dessa äventyr.

 

Önskar DIG en fin lördag!

 

 

så ett citat förstås....

 

"Att äga vår historia kan vara svårt men inte i närheten så svårt som att tillbringa vårt liv med att springa ifrån den. Att omfamna våra svagheter är riskabelt men inte i närheten så riskfyllt som att ge upp kärlek, gemenskap och glädje – de erfarenheter som gör oss mest sårbara. Endast när vi är modiga nog att utforska mörkret kommer vi att upptäcka den oändliga kraften i vårt eget ljus."
Brené Brown

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards