Alla inlägg under november 2016

Av Kaela - 26 november 2016 08:25

   


   

 

Idag är det lördagen 26 november och det betyder att Linus har namnsdag!

 

Stort grattis till er som bär det fina namnet!

Och ett stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

Linus är en latinsk form det grekiska mansnamnet Li´nos, vilket betyder "Han med linfärgat hår" från grekiskans linos som betyder lin.
Enligt legenden var Linus namnet på den andra påven.

 Linus har även en koppling till svartahåls horisontlinje.

Cirka 22 380 pojkar och män lystrar till detta namn.

 

Gör denna dagen till DIN dag du som har namnsdag eller fyller år!

Av Kaela - 25 november 2016 20:05

.'


       





Jag var verkligen otroligt ledsen och otroligt trött i morse.

Efter en lång dag med starka och sorgliga upplevelser blev sömnen bara en timme lång innan det var dags att sätta igång igen.


Jag har haft en lång dag idag också.

Men det har ljusnat.


En av mina efterträdare kom idag till mig och bad om förlåtelse.

Och kontaktade också ordförande och bad henne om förlåtelse.

Vilket mod!

Förlåtelse är en handling trots att vi ofta ser det som en känsla.
Förlåtelse handlar också om att ge upp hoppet om en annorlunda och bättre gårdag - men förvandla nuet och morgondagen med detta enda lilla ord.

Trots att det är ett enda ord gör det oss fria.

När man förlåter gör man rent hus så man får plats att släppa in glädjen igen.


Det största redskapet för att skapa ett fridfullt liv, är förlåtelsens fantastiska kraft genom vilken bitterhet och agg försvinner. Att förlåta sig  själv för alla gånger du inte sett din helhet - och din del i allt liv omkring dig.


Orättvisor och oförrätter som man upplevt i historien stannar ofta kvar i det minnet länge,
Ibland till och med  i många generationer.


Så viktigt att leva i försoning - använda detta fantastiska lilla ord som sliter band som binder och som öppnar där det var stängt.


Önskar DIG en riktigt fin fredagskväll och sedan en god natt!




Av Kaela - 25 november 2016 05:40


  l


Ingen kan förstå någon annan människas känslor eller tankar. Vi kan bara ana.

Vad skapar en rasist, en mördare, en likgiltig person.

Jag tror att det finns ett gemensamt svar på den frågan och det är kärlekslöshet.

Att man vuxit upp med negativa möten och relationer istället för med varma och kärleksfulla händer och blickar.


Är det en ursäkt då, för att man blivit det man är?

Nej - inte alls - men kanske ett försök till förklaring.

Det finns en förklaring till de mesta tokigheter, elakheter och ondska mellan människor.

När någon slår omkring sig med ord eller vapen då firar kärlekslösheten och hatet triumfer.


Det som kanske kan tyckas lite märkligt när man tänker på ovanstående är att de som ropar högst om hur viktigt det är att ha kärlek ibland verkar vara de mest intoleranta.

Om jag vill leva i en utgivande medmänsklig kärlek så försöker jag ju göra allt för att förstå och för att underlätta för den som har det svårt.

Det är inte alltid möjligt - men längtan att kunna göra skillnad även i de till synes onda människornas liv finns  - när men börjar inse att deras beteende är ett svar på den kärlekslöshet de mött.

Men man kan också bli som ett rapande bagarbarn.

Man har alltid mött positiva saker, kärlek, uppmuntran och förståelse i så pass stor utsträckning att man har börjat se sig själv ha rättighet att göra lite som man vill.


Jag har haft en helt sömnlös natt efter ett arbetsmöte på mitt jobb igårkväll.

Mina två efterträdare som har haft en rätt framtoning och männisokosyn som det har sett ut avslöjade plötsligt sig själva som något helt annat genom att där - offentligt försöka ta heder och ära av föreningens ordförande som svar på att hon givit en lätt kritik  av en händelse.

Det gjorde mig så fruktansvärt ledsen så just nu känns det som om jag aldrig blir glad igen.

Hur tillsynes goda människor beter sig fullständigt grymt och hänsynslöst!!!!

Jag kommer aldrig att förstå något sånt.

Och jag tappar förhoppningen om framtiden för det som skapats i kärlek på min arbetsplats!


Förlåt svartsynen idag!


Förhoppningsvis blir det bättre....men just nu mår jag riktigt dåligt!

Jag ska ändå försöka ha en bra dag och jag önskar förstås av hjärtat DIG detsamma.


....kaske ett citat att ta med ut i dagen....


”Kanske är vi i denna värld för att söka efter kärlek, finna den och förlora den, om och om igen. Med varje kärlek blir vi pånyttfödda, och med varje kärlek som tar slut samlar vi ett nytt sår. Jag är täckt av stolta ärr.”
–Isabel Allende



Av Kaela - 25 november 2016 05:22

 

 

Idag är det fredagen den 25 november och Katarina och Katja har namnsdag!

Jag gratulerar er som bär något av namnen så varmt!

Och förstås - varma grattisar till DIG som har födelsedag idag!

 

Katarina, Catarina, Katharina eller Catharina har namnsdag den 25 november, vilken är den dag Sankta Katarina av Alexandria firas enligt den bysantiska liturgin. Ursprunget är grekiskt. Betydelsen är okänd, men har kopplats till ordet katharos, vilket betyder "ren" eller "kysk

Det finns cirka 50 500 kvinnor i Sverige som bär detta namn

 

Katjahar också namnsdag 25 november. Ursprunget är Ryssland, där det är ett smeknamn. Katarina är en kortform av den ryska Jekaterina eller Ekaterina, som betyder "den kyske.

Cirka 2 500 kvinnor bär namnet i vårt land!

 

Gör dagen till något extra!

Av Kaela - 24 november 2016 05:48

   



Idag är det precis en månad till julafton.

Inte så lång tid för allt som vi kanske vill ha färdigt och allt som ska hinnas med.
Och vi längtar....

Vi ska få möta någon/några vi älskar kanske.....stilla stunder....mättade stunder.....ljus och värme..

Nej - inte länge - men ändå - en massa dagar.

Dagar som vill komma till oss med något särskilt varenda en av dem.

Dagar av vårt liv.


Hur ofta lever vi inte fram emot något vi väntar på så att vi missar att leva idag.

Vi gör unika fantastiska dagar till en transportsträcka fram till det vi ser fram emot och längtar efter.


Dagarna förändrar något - hela tiden....vi måste leva i dem och inte rusa genom dem för att upptä'cka varje dags särart....höra vad livet har att säga oss just idag!

Så ta tillfället i akt - lev nu. 
Gör inte livet till en transportsträcka till en faktiskt ganska oviss framtid.
Skjut inte upp livet - det pågår just nu - den här stunden.
Njut av livet lev ut din kärlek, skapa det du vill skapa - nu- idag....
Säg det som ska sägas, och gör det som skall göras -livet pågår just nu ge det chansen att vara så bra som det faktiskt kan vara.

 

Min energi - min lust att leva -  vill jaginte lägga på att stirra ut på gråheten denna årets kanske gråaste månad .

Jag vill välja livet,värmen och ljuset - varje dag som jag förunnas välja - och det är faktiskt varje dag jag vaknar....


Även det grå vädret i november har sin skönhet.

Vi behöver det....för att ha tid att hitta oss själva i allt som händer hela tiden.

Ef eftertankem¨ånad kallade min mormor november.Jag tror hon hade rätt.

 

Ha nu en underbart fin fulltonig novemberdag!

 

Och så förstås.....citatet....

 


"Glöm aldrig: I detta ögonblick kan vi förändra våra liv. Det har aldrig funnits, och det kommer aldrig att finnas, ett ögonblick då vi står utan möjligheten att förändra vårt öde."


 

 

Av Kaela - 24 november 2016 05:30

 



Gudrun och Rune har namnsdag idag - torsdagen den 24 november.

Stort grattis till er och också till DIG som har födelsedag idag!


Namnet Gudrun betyder "hon som besitter hemlig kunskap" eller "Den som känner gudarnas hemlighet". Namnet är sammansatt av gud=gud och run=runa, hemligt tecken. Namnet har ett fornnordiskt ursprung.
15 330 kvinnor cirka bär namnet i Sverige.


Både Rune och dess feminina form Runa är bildat av ordet runa "bokstav" , "hemlig visdom". Runor är en sorts skrivtecken som ibland förknippas med magi. Namnet betyder överhet eller maktbärare.

Cirka 36 990 män bär detta namn i vårt land.

Önskar er en dag som skiljer ut sig och ger ljusa minnen!



Av Kaela - 23 november 2016 06:00


 

 

 

Onsdag - den näst sista onsdagen på mitt jobb.
Nästa onsdag är den sista november och det datum vi bestämt tillsammans som slutdatum.

Det är ett bra tag sedan vi gjorde det.
Jag var nog lite orolig om min syn skulle avta för mycket innan dess.

Men det har ju gått bra!


Jag har vissa "frivilliguppdrag" i form av verksamhetsrapporter bland annat.

Men den sista november slutar jag min tjänst.

Det är det som till stor del rör sig i mina tankar just nu.

 

I morse kom orden till mig: "Allt som har en ­början, har också ett slut."

Så kanske är det inte märkligt att tankarna vandrar bakåt rätt som det är....många arbetsfyllda år bakåt - till den första tiden på detta jobb.

Det absolut bästa jobb man kan ha.
Där jag jobbat mycket längre än vad jag trodde i början att jag skulle göra.

Som har lärt mig så oändligt mycket om människor. Om mig själv. Om godhet och medmänsklig körlek.

Jag försöker bestämma mig för att inte sörja över att det tar slut utan vara glad och tacksam för att det har varit min dagliga tillvaro så länge.

Det har berikat mitt liv oändligt -  och för det är jag oerhört tacksam.

Jag ska ta vara på denna onsdag - och hopps DU gör detsamma!


och givetvis måste det finnas med ett klokt citat så här i slutet på mina funderingar....


" Försök att göra någon glad varje dag även om det så bara är dig själv."

Okänd tänkare






Av Kaela - 23 november 2016 05:30

 

 

 

Det är onsdag 23 november och Klemens har namnsdag idag!


Grattis till er som bär det namnet.

Och grattis också till DIG som har födelsedag!


Det finns bara drygt femhundra män i vårt land som bär namnet - men 40 personer bär det som efternamn.

Klemens eller Clemens har latinskt ursprung med betydelsen den milde. Många påvar har hetat Clemens.


Njut er bemärkelsedag både namnsdagsbarn och födelsedagsbarn!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards