Alla inlägg under november 2016

Av Kaela - 19 november 2016 12:27

 



Ja det är klart det blev en promenad idag efter frukosten.

7 grader varmt och strålande sol.....bättre kan det ju knappast bli - utom för vinterälskaren då, som säkert saknar snön, vilket jag absolut inte gör.

Jag har gärna en barvinter.


Det går bra att tänka när man går.

Det som kom i mina tankar idag var ordet och företeelsen motkraft.

 
Vad menas egentligen med motkraft?

Min tanke är att till varje kraft finns alltid en motkraft.
Om  jag till exempel trycker handen mot en vägg så använder jag ju en kraft, men jag känner också ett motstånd -  som gör att väggen står kvar. Det är just det som  blir motkraft i det här kanske halvbra exemplet.


Gick och tänkte på detta och insåg att det behövs massor av motkraft i världen idag!
När hatet råder....terrorn frodas och människors livsmöjligheter och till och med liv utplånas av onda krafter.

När vi blir mer och mer egoistiska i vårt land och inte längre känner för den som är ensam, utsatt, hungrig eller förtvivlad.

Då är det onda krafter som bryter ner det välsfärdssamhälle vi kanske tar för givet.

Men det kan bara finnas kvar om solidaritet och omsorg om alla får sitta i högsätet.


Jag vill gärna vara en motkraft mot allt detta som bryter ner.

Jag tror att det är en av de viktigaste uppgifter man kan ha idag.

Jag kommer kanske att anses som obekväm...ja visst...jag tror jag redan gör det....men  det finns en kärlek- en människokärlek som tvingar mig att bli en motkraft.....

Det behövs många motkrafter idag!

Låt oss sprida motkraftstanken.

Det finns bara vi som verkligen ser som kan påtala   - kalla till motstånd mot kärlekslösheten i våra egna kvarter.
Det är lättare att tala om terrorn långt borta och det ska vi också göra- men vi måste gräva där vi står också- och kanske i första hand...bli en motkraft där vi bor...



Låt oss inte tystas!




Av Kaela - 19 november 2016 08:29

 
Bilden bearbetad pch utskuren ur en större bild

 

 

Hur ofta har du funderat över varför en människa inte möter din blick.

Jag gör det mycket ofta.

Eller - att man möter blicken i två sekunder och sedan flackar iväg.

Jag undrar alltid vad det är man måste dölja till varje pris.

För det är ju så att ögonen avslöjar oss.
Ögonens möte är en del av det vi ofta kallar magkänslan är jag övertygad om.

Eller - som leder oss.

När ögon möts - då sker det saker.

Oavsett om det handlar om anställningar eller när vi blir passionerat förälskade litar vi på magkänslan.
Forskning visar att hur vi uppfattar en  annan person till 90 procent beror på vår ordlösa kommunikation, där ögonens möte är en viktig del.

Vi känner och understryker en gemenskap genom att titta länge på varandra


Har du tänkt på vad det är som sker när du  plötsligt känner du på dig att någon iakttar dig.
Du tittar upp, och mycket riktigt: där står någon och ser på dig!
Vad det är som gör detta må psykoöoger och beteendevetare grubbla på.

Men visst har vi alla varit med om det.

Helt säkert du också!

Att möta någons blick är  oerhört stort för det ger oss insikten att  här finns någon man får kontakt med, som besvarar ens blick.
Lite högtravande skulle man kanske kunna kalla det för själarnas möte.

Man sägert ju att man möter en människas själ i hennes ögon.

Helt klart inte alltid och inte helt sant - men det ligger en stor bit sanning i det.


Vi lär oss tidigt att skapa ögonkontakt och följa en annan människas  blick. Redan en bebis som föddes igår börjar idag söka ögonkontakt.


Att den är otroligt viktig är ju ställd utom allt tvivel.

Faktum är att jag tror att vårt behov av att tillhöra en gemenskap gör att du eller jag kan känna oss uteslutna - utkastade  om någon ( eller ännu mer om det är flera) undviker vår blick bara en  helt kort period.


Idag ser himlen ganska ljus ut på min plats på jorden så jag kommer att använda en del av denna dag att vandra därute.....

Hoppas innerligt att DU kan göra det DU längtar att göra.


....och förstås....ett citat....

 

"Nästan ingenting behöver sägas för den som har ögon - de säger allt."

Tarjei Vesas






Av Kaela - 19 november 2016 07:42

 


Det är lördagmorgon och och Elisabeth och Lisbet har namnsdag!

Jag gratuleras er så varmt - och skickar en varm tanke till Florida där min fina lillasyster finns - och har namnsdag idag!

Varma gratulationer också till dig som fyller år idag!


Elisabet (Elisabeth, Elizabeth med flera stavningar) är ett kvinnonamn med hebreiskt ursprung (Elisheba) som betyder "Gud är fullkomlighet" även "Gud är min ed" och "Gud är suverän".
Det finns även andra tolkningar som "Den som Gud bor i", "Gud har lovat" och "Vigd åt Gud"

Elisabet är ett av de allra vanligaste kvinnonamnen i Sverige, för närvarande på andra plats efter Maria.Cirka 205 400 kvinnor bär namnet i vårt land.


Lisbet eller Lisbeth är en formvariant av Elisabet.
Lisbet var ett vanligt namn under 1940- och 1950-talet, men är numera relativt ovanligt, särskilt som tilltalsnamn. Stavningen med th är den vanligaste.31 december 2005 fanns det cirka 24 140 kvinnor som bär namnet.


Grattis till namnsdags och födelsedagsbarn!

Önskar er en fin dag att gömma i minnet!

Av Kaela - 18 november 2016 19:05

 




Djupt i ditt inre

finns en källa
där förtröstans

och hoppets

sång tonar fram




Låt sången stiga

överflöda världen
och tända ett spirande hopp

där mörker råder


ett hopp

som växer till jublande visshet


vissheten

att vi vill och kan
förvandla vår värld


oändliga krafter

oändlig visdom

bottenlös kärlek


ska flöda genom dig

när du

i ödmjukhet ber


att få vara

ett hopp

och ett ljus

i vår mörka värld


Kaela

Av Kaela - 18 november 2016 16:43

.

 


För en tid sedan såg jag en annons som intresserade mig.

Det stod: Utförsäljning av ett hem" i annonsen.

Dels undrade jag runt detta.

Vad hade hänt-vem skulle sälja sitt hem?


När jag kom till adressen såg jag henne direkt!

Kvinnan med sorgen som en tung börda över axlarna.

Jag mötte hennes blick som försökte hålla skenet uppe.

Såg att hon utan tvekan gick på reserven. 
Jag kunde absolut inte kolla på det hem som snart skulle slitas i bitar.

Kvinnan klev rakt in i mig!
Hon frågade inte om lov.

Plötsligt kände jag bara hur hennes sorg flyttade in i mig.


Jag kunde inte undgå att se att det var mycket vackra och till och med dyrbara saker i hemmet.

Folk kom, tog en gungstol. ett köksbord, en lampa....och räckte över pengarna....

Hon hade satt mycket lågt pris på allt - men jag kunde inte känna att jag behövde något.


Hon fäste plötsligt sin blick på mig och undrade om det inte fanns något som jag ville ha.....

Jag svarade nej och sa....men jag är glad att få möta dig.

Hon lyste upp och berättade att det var hennes mor som gått bort, ett år efter fadern.

Orden var tunga av sorg.

Hon började prata om alla fina stunder hon haft med älskade föräldrar....hur de funnits för henne i alla lägen....hon avslutade; jag är så glad för alla stunder....de är det enda jag vill ha kvar efter dem.

Jag tog något med mig jag också -  då jag lämnade....påminnelsen om att det enda som betyder något är tiden som vi använder med våra nära och kära, släktingar familjoch vänner....

 Det är så vi låter människor bli odödliga i våra liv.



Genom att låta dem sätta spår.








Av Kaela - 18 november 2016 06:09

 


 

 

En ganska varm dag....ja ingen sommarvärme förstås - men ändå några grader över nollan.

Det får man vara glad för i november.


Igår läste jag att de  /enligt en ameikansk forskning /lyckligaste människorna de mellan 65 och 79 år.

Men är då lycka och vad är det att vara lycklig.

Betydelsen är individuell givetvis - men jag tror ändå att många förknippar lyckan med pengar, makt, oberoende, status, vackra hem, problemfria barn, välbetalda och åtråvärda jobb....

Men kanske är den något helt annat.


Tänk om det är så att vi faktiskt själva kan bestämma oss för att vara lyckliga med det vi har och inte önska oss mer, bättre och större?


Tänk om man varje dag kunde se sig omkring och uppskatta det som är ens verklighet, precis här och nu? Att acceptera det som är utan att vilja ha nåt annat.

Är det så att de som kommit lite längre och får lite flera ljus på tårtan på födelsedagen är klokare genom att man skaffat mera erfarenhet av vad livet går ut på.

Så att det är därför de är de lyckligaste?

Jag lutar nog åt den förklaringen.

Ta nu hand om DIN dag!



här kommer ett citat förstås.....


"Toppen på lyckan är uppnådd när en person är redo att vara den han är."
Desiderius Erasmus

Av Kaela - 18 november 2016 05:56



 


Idag - den 18 november har Lillemor och Moa namnsdag!

 

Grattis till er.

Grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

Lillemor är ett nordiskt namn som betyder just 'lilla mor'.

Namnet användes först i Norge men då som smeknamn.

Cirka 11 200  personer i Sverige bär namnet.

 

Moa är en av 90-talets största moderaketer. Toppen nåddes i slutet av 1990-talet då Moa blev ett av de tio vanligaste förnamnen bland nyfödda.

Moa betyder "lilla mamma"Cirka 15 270 kvinnor bär namnet i vårt land.

 

Njut nu av er dag!

Av Kaela - 17 november 2016 05:32

 

 

Tänk att få känna sig omsluten av kärlek och välvilja. Glada, varma människor som vill ditt bästa.

Vilken dröm!


Ja för de allra flesta är och förblir det kanske en dröm.

De flesta av oss är omgivna av människor som är ganska upptagna av sig själva, av att gnälla, prata illa,självcentrerade.....eller?

Tänk att känna att vi kan vara välkomna och accepterade som de vi är med de förutsättningar vi har i den värld som är vår.
Det står inom möjligheternas gräns för oss alla.

Kanske behöver vi ibland tänka till på att världen är en spegel.

Är jag sur och avig så blir min omgivning det i stor utsträckning.

Så hamnar alltså möjligheten till denna önskans uppfyllelse i vårt eget knä.


För det är så det är. Allt det vi tänker på, tror om oss själva, säger om andra, det reflekteras tillbaka och skapas direkt. Av dig och mig. Av dina och mina tankar.


Det är så här det är - och det är både en gåva och ganska skrämmande.

En gåva eftersom det ju faktiskt betyder att vi i stor utsträckning skapar vår omgivning med den vi själva är.

Skrämmande därför att det är ett ansvar!


Vi kan bli uppmärksamma på den här tanken - och då kommer vi att upptäcka  att världen är vår egen spegelbild.

Att vi får vad vi ger!


När vi genom andra blir medvetna 0m det som finns i vårt eget inre  - genom att någon speglar oss -  så kan det vara som vomi plötsligt får lära oss något om oss själva.
Något vi inte varit varse eller uppmärksammat om oss själva tidigare.

Så fungerar världen - vi ser oss själva. Det vi har inom oss på djupet som vi inte kan se, speglas när vi möter andra - i deras bemötande av oss.

Krångligt?

Kanske.

 

Men sant!

 

En fin torsdag önskar jag DIG!

 

....och ett citat får du här....

 


"Du tvingar dig inte att älska. Du öppnar ditt hjärta för kärleken."


James Redfield

 



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards