Alla inlägg under november 2016

Av Kaela - 13 november 2016 21:37

 


Hittade detta foto i vårt online album och genast kom en sång i min tanke som jag tror du kanske rentav kan gissa namnet på....


Har du kvar din röda cykel ...?

Som jag lånade en enda gång ...!
Har du kvar din cykelnyckel ...?
Har du kvar din gamla sång ...?

Har du kvar din röda cykel ...?

O din gamla röda cykelpump ...!?

Har du kvar den gamla leken ...?

Siden, sammet, trasa, lump ...


Är det sant att tiden går ...

fast åt ett annat håll ...!

Är det sant att tiden går ...?

Vad spelar det för roll ... efteråt ... efteråt ...!?


Har du kvar din röda cykel ...?

Har du kvar din varma röda mun ...?

Den som kysste mig så mycket ...!

Så att jag fick röda hund ...!

Har du kvar din röda cykel ...?

Har du kvar ditt långa röda hår ...?


Har du kvar den gamla lögnen ...?

Tiden läker alla sår ...!


Är det sant att tiden går ...
fast spelar det nån roll ...?
Är det sant att tiden går ...
fast åt ett annat håll
... efteråt ... efteråt


Claes Jansson



Av Kaela - 13 november 2016 10:42


  Bilden lånad på google

 

 

Läste en artikel på nätet om Claudia som tog hem en hemlös kvinna till sitt hus.

Ett flerfamiljshus som jag förstår det.


Kvinnan var våt och kall och fick vara i källaren...

Så kom grannarna som klagade......

Claudia fortsatte dock att vara engagerad för kvinnan och när hon i ett senare skede gick ut på Facebook och bad om hjälp med sovplatser blev det enbart positiva kommentarer.

Detta undrar jag hur det kan vara möjligt!
Vad var skillnaden på grannarna och Facebooksläsarna?


Vill vi vara omsorgsfulla och kärleksfulla bara på håll där vi inte ser såren och inte känner lukterna....eller........



Av Kaela - 13 november 2016 08:06

 

Bättre fotograf än så är jag inte.

Ville ju egentligen ha med just bara Matteuskyrkans torn och fick en del av vårt hus med som skymmer.

Nu var det ju inte för att jag är en så bra fotograf jag satte in det....utan för att jag inte bara i ord ville visa er att idag var min stund på balkongen ganska ljus.

Man till och med anar att det kanske kan bli sol idag.

Det skulle vi behöva tror jag.


Nu är ju solen en sällan sedd medvandrare här uppe i norr denna tiden på året.Men dagsljus är redan det så viktigt för oss att vi ska vara glada varje morgon när ljuset kommer.

Indirekt är det ju dessutom ändå solen vi ser.

Dagsljus påverkar faktiskt både vår vakenhet och sömn. 
Hur det gör det kan forskarna förklara- jag vet att det är så genom erfarenhet.

Jobbar man en längre tid i fönsterlös lokal kan det faktiskt märkligt nog leda till att man får sömnsvårigheter.

En vän till mig gjorde den erfarenheten - och fick också se hur problemet försvann då hon bytte jobb.

Det yttre ljuset solen och dagsljuset är alltså  ytterst viktigt för oss.


Men även det inre ljuset....

Det är livsviktigt för oss.


Lätt att tappa det när novemberskymningen brer ut sin grå mantel över allt vårt öga ser.


För att behålla vårt inre ljus måste röra oss - gå framåt  framåt ..
Fortsätta.
Den ena mörka dagen efter den andra...
Och vi måste ta oss ut ur våra skyddande hus  för att se de bloss som lyser upp kvällen och påminner om att vi inte är ensamma. .
Världen ÄR mörk och det ÄR verkligen lite otäckt därute....men vi måste mötas och upptäcka ljuset hos varandra och låta våra små ljus reflekteras och ökas...

Världen behöver ditt och mitt ljus.....vi ska inte gömma det - vi ska bära det högt!


Önskar DIG en härlig söndag!


Tillsammans lyser våra små världar upp en ny väg mot framtiden.



.Citatet...ja då....det kommer här.


"Om ljuset finns i ditt hjärta hittar du vägen hem."

Okänd tänkare


Av Kaela - 13 november 2016 07:32

 


 

 

¨Kristian och Krister har namnsdag idag den 13 november!

Varmt grattis till er!

 

Idag är  en dag med många glada bestyr för att glädja!
Det är Fars dag och alla som kan åker förstås till Far....farfar....bonuspappa ja allt vad pappa är ska firad idag förstås.

 

Kristian eller Christian/Cristian är ett namn med latinskt ursprung (Christianus), med betydelsen "kristen".

Ganska populärt namn....det finns cirka 50 300 män med det namnet i Sverige.


Krister, eller Christer,
är ett namn och en nordisk variant (ursprungligen Christiern) av Kristian, som i sin tur ju är av latinskt ursprung och betyder "kristen". 

Namnet betyder även den store och starke.

Nu önskar jag Sandra, Krister och Kristian en strålande bemärkelsedag - och alla pappor att de ska få känna sig uppskattade idag (och förstås alla dagar)för den pappa de är!

Av Kaela - 12 november 2016 19:05

å  


Vad beror det på att 12 000 flyktingar gått under jorden när de fått avslag på sin asylansökan?

Är det så att de bara är ute efter Sveriges bidragssystem så går de ju helt miste om det när de lever gömda oregistrerades

De som lever gömda får inte en enda krona i bidrag- och om avslaget är rättvist ska de förstås inte ha det.


Men hur kan vi tro att vi vet så mycket om detta land som de flytt ifrån att vi kan säga att de inte har skä'l att få stanna här.

Deras enda möjlighet som gömda är ju dåliga bostäder....svartjobb eller kriminalitet.

Ingen väljer väl detta om de har möjlighet till ett bra liv utan förföljelse i det land de lämnade?



Av Kaela - 12 november 2016 17:22

 

Många underbara frivilliga kom - och även andra- som kommunalråd och sponsorer och de fick verkligen en underbar samling berättelser från våra frivilliga om deras uppdrag och vad det betyder för dem att få göra skillnad i en annan människas liv.

Bilden blev inte så bra som jag velat- men den visar lite av gemenskapen.
Tacksam för alla fina ord som beskriver en verklighet som är minst lika fin som orden.....


Av Kaela - 12 november 2016 06:21

 




 

Konrad och Kurt har namnsdag idag - lördagen 12 november!

Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag 12 november

 

Konrad är ett namn med forntyskt ursprung, Kuonrat.
Det är bildat av kuoni djärv och rat rådgivare. Namnet kan även stavas Conrad.Cirka 2 800 män bär namnet i vårt land.

 

Kurt eller Curt är också ett namn med tyskt ursprung. Det är faktiskt en lågtysk form av Konrad och delar alltså betydelse med detta namn.

Ett vanligt namn bland adeln i Sverige på 1600-talet.

Namnet bärs av cirka 35 220 män i Sverige idag!

Se nu till att köpa tårta och du som har en flagga - hissa den så ni firar er dag ordentligt!

Av Kaela - 11 november 2016 17:38

   

 

 

"Den som är störst måste vara snäll"

Visst har du också sett reklamen /som jag inte ens kan minnas vad det är den vill göra reklam för= med den lilla hunden som får ställa sig under en stor hund när regnet öser ner.


Jag tror att de flesta av oss också har dragit lite på mun, och känt en varm känsla inomborde....den som är stark måste vara snäll - och skydda den som är svag.

Visst är det så vi vill att det ska vara....

Om alla mäktiga vore snälla.....om alla rika delade med sig....

Men de mäktiga och de rika är inte alls på långa vägar så många som vi som har det hyfsat men inget överflöd, och inte har så där särkilt stor makt.

Men om vi alla vill en sak - då blir vi en makt.

Just för att vi är många...


Och vi vill ju alla ha en bättre värld...


Men orkar man vara snäll jämt....

Nej- jag fick idag en svidande insikt om att jag som tycker mig älska alla människor och vill göra allt jag kan för att se skillnad i människors liv - jag - just jag tappade huvudet och bölev arg- och i den ilskan respekterade jag inte min samtalspartner.

Det spelar ingen roll vad den personen sa elller gjorde....jag borde varit större....


Har skickat ett sms oc bett om förlåtelse - men jag har lite svårt att förlåta mig själv.....


Känner du igen dig?


Det kan jag väl inte tro.

Ingen faller väl i fällan så pass som jag gjorde idag....eller....?



"Att se världen i ett sandkorn och himlen i en vild blomma

det är att hålla oändligheten i sin hand

och fånga evigheten i en timme."


William Blake








Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards