Alla inlägg under oktober 2011

Av Kaela - 18 oktober 2011 17:08

Kopparstölderna är ett riktigt stort problem läser jag i Svenska Dagbladet

På bara ett år kostar dessa stölder banverket 100 miljoner kronor och ställer till det ordentligt för oss som använder tåget som ett sätt att ta oss från en plats till en annan....tusentals förseningar - bara i år - sägs bero på dessa stölder.

Inte är jag kvinna att veta hur man ska stoppa dem.

Men något måste göras.

De som är ute efter koppar vet ju tydligen precis var de ska hämta den.

Så varför inte se till att det är larmat eller finns vakter....

Kanske båda delarna är omöjligt...men som sagt...något måste göras...

Av Kaela - 18 oktober 2011 13:36



 

Bilden lånad här


En samvetsfråga:Hur skulle du vittna, för eller emot din vän som kört för fort?

Bara 8% av svenskarna skulle vittna på vännens sida ,

fransmän 27%,

greker 39 %,

bulgarer 46 %, 

ryssar 54%,

venezuelaner 68%.


Betyder det att svenskarna är ärligare - eller?



Av Kaela - 18 oktober 2011 13:25

Stretchjeans tvättas i 40 grader. Tvättar du varmare så mattas stretchfibrerna och byxan blir hängig.

Fläckar på vita jeansen? Behandla fläcken och tvätta sen enligt etikelletns tvättråd. Klorin eller annat blekmedel gör dem gulaktiga.

Har dina mörka jeans torrfällt? Tvätta i maskin med en ½ dl borax. Om det inte fungerar så blanda lika delar ammoniak, flytande diskmedel och vatten och lät gnugga in jeansen med blandningen. Kör sen i maskin med vanligt tvättmedel
Vill du istället behålla den mörka färgen på jeansen? Tvätta dem in och utvända i kallt vatten med en kapsyl vinäger. Tillsätt 1-2 msk salt i sista sköljvattnet 

 

Av Kaela - 18 oktober 2011 10:14

Caroline Mellgren, Fakulteten för hälsa och samhälle har undersökt om människors oro för brott påverkas av området de bor i.

Undersökningen visar att det betyder mera vem jag är - och min bakgrund än var jag bor - hur mycket jag oroar mig.


PS. Tyvärr går det inte att få direktlänken att fungera  Kopierar istället


Pressmeddelande från

 
 
Malmö högskola
 
 
 
 
Bostadsområdet påverkar oron för att utsättas för brott. Till skillnad från amerikanska studier visar dock ny forskning från Hälsa och samhälle att individens bakgrund spelar en mer avgörande roll. Det är viktigare vem du är än var du bor.
 
 Hur mycket vi påverkas av området vi bor i är omdebatterat. Den stora frågan för forskarna är ta reda på vad som har med bostadsområdet i sig att göra och vad som beror på individens bakgrund. I USA har forskningen visat att områdeseffekten är stor, i synnerhet i socioekonomiskt utsatta områden.

Aktuell forskning vid Malmö högskola ger en annan bild. Caroline Mellgren, Fakulteten för hälsa och samhälle, visar i sin avhandling, ”What’s neighbourhood got to do with it?”, att de negativa områdeseffekterna är små.
– Det är naturligtvis positivt, men samtidigt är det viktigt att vi försäkrar oss att de förblir små. Amerikanska städer är betydligt mer segregerade än svenska, vilket kan förklara de större områdeseffekterna i den amerikanska forskningen. Ökar segregeringen i Sverige finns risk att vi kommer att se samma utveckling här, säger hon.

Med hjälp av en stor trygghetsundersökning i Malmö har Mellgren undersökt om människors oro för brott påverkas av området de bor i. Hon har haft särskilt fokus på ordningsstörningar, som till exempel vandalisering, störande grannar, berusade personer och nedskräpning. Undersökningen bygger på data från 4 500 individer i 110 olika områden i Malmö.

Resultaten visar att människor oroar sig för brott olika mycket beroende på var de bor, men att detta beror mer på individens bakgrund än på bostadsområdets egenskaper.
– Det behövs betydligt mer forskning inom området. Samtidigt är det viktigt att följa utvecklingen över tid så att vi kan ingripa med skräddarsydda åtgärder om de negativa områdeseffekterna ökar, säger Mellgren.

Av Kaela - 18 oktober 2011 08:48


   Bilden från Leena


Rynkor är smilgropar i älskarens ögon


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 oktober 2011 15:27

Skulle du kunna tänka dig att bo på 11 kvm.

Det gör Ingrid Wase som Dagens Nyheter skriver en artikel om.


Jag tilltalas av det där att det är så lite grejor...hur mycket behöver man egentligen?
Och den snabba städningen förstås.

För utan tvekan är vi våra grejors fångar.

varje ny pryl vi skaffar kräver ju sin omvårdnad och för med sig beroende.


Men jag är rädd att jag skulle få cellskräck om jag skulle bo så här litet.

Min dotter i Stockholm bor med sin treåring på 27 kvm och jag lovar att det är trångt.

Så jag kan ungefär föreställa mig.



Av Kaela - 17 oktober 2011 15:15




Den här dikten hittade jag när jag besökte en annan arbetsplats idag på förmiddagen - på anslagstavlan.

Ingen visste poetens namn.

Skulle du som läser veta blir jag glad om du delar med dig av din kunskap.



 


En kvinnas vedermödor
 
 
Förr var det värsta en maska på strumpan.
Nu räcker det inte att fettsuga rumpan,
ha kuddar i brösten av silikon,
se upptagen ut och ha mobiltelefon.
 
Att hålla in magen och strama åt hakan
att lyckas på jobbet och låta bli kakan
och gymping och friskvård och alls ingen sprit
och beklämmande fult att vara blekfet och vit.
 
Så lysrör med UVA och Brun-utan-sol
och rakade ben om du tänkt bära kjol.
Är detta vår tillvaros mening och mål?
Jag önskar det räckte med vatten och tvål!
Okänd poet

Av Kaela - 17 oktober 2011 13:18

Expressen har ett reportage om tuppar som avlas för att deras tuppkammar innehåller ett eftertraktat ämne för de som vill ha läppförstpringar.

Om tupparna har det bra under sin livstid så spelar det väl ingenroll om de blir det ena eller det ndra efter sin död.

Om läppförstoring och behovet av det kan man ju tycka både det ena och det andra - men vad man måste fokusera på är ju behandlingen av tupparna under deras liv - inte vad som händer med det ena eller det andra då de är döda.

Eller - är det möjligen så att man skär av tuppkammarna och låter dem växa ut igen - om och om igen - isåfall blir det genast mera spektakulärt.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards