Alla inlägg under oktober 2011

Av Kaela - 13 oktober 2011 16:28

Koppargården vård- och omsorgsboende är ett modernt och hemlikt boende beläget vid fina grönområden som drivs av Carema Äldreomsorg. Vi vill att du som bor på Koppargården ska uppleva Den Goda Dagen, vårt verksamhetskoncept. Boendet består av åtta plan, varje plan indelat i tre grupper. Vi erbjuder permanentboende, demensgruppboende, korttidsvård med avlastning och växelvård samt dagverksamhet.


Så beskriver Koppargården sin vison och verksamhet på sin hemsida.


Men verkligheten var en annan fick sjukgymnasten Monique Nilsfors uppleva kan jag läsa i Dagens Nyheter

Det fanns inga blöjor så de boende fick sitta i sin urin och avföring, inga mediciner  och andra förnödenheter.

Det kunde dö så många som 7 personer i veckan berättar också Monika.



Jag grät när jag kom hem om kvällarna säger också Monika.

Jag kan bara säga att jag också grät när jag läste detta.

Ett samhällers styrka syns i hur det behandlar sina svagaste.

Och äldre med omsorgsbehov hör till vårt samhälles svagaste.

Under inga förhållanden ska vi behandla våra äldre på det sätt som enligt artikeln skett på Koppargården.

Det är bara att hoppas att det sker en noggrann utredning om förhållandena  och att verksamhet inom vård och omsorg som bedrivs på ett icke seriöst sätt stoppas.



Av Kaela - 13 oktober 2011 16:12

Jag tror det finns dagar för allt!

Dagens Nyheter berättar att idag firas "välklädda dagen"

Något i varje fall jag aldrig hört talas om tidigare - men det är ju omöjligt att hålla reda på alla "dagar" som olika föremål och företeelser tilldelas.

Av Kaela - 13 oktober 2011 15:59

 



Kärlek bör vara ett träd med djupa rötter, men ha skott, som växer in i himlen.
Bertrand Russel

Av Kaela - 13 oktober 2011 08:53

 


Idag är det torsdagen 13 oktober och Berit och Birgit har namnsdag!


Jag gratulerar!


33 7868 kvinnor i vårt land heter Berit  -  ett namn som bildats av äldre dialektala former (Bereta, Berita och liknande) av Birgitta, vilket i sin tur är av keltiskt ursprung.


34 771 heter Birgit  som är en, möjligen dansk, kortform av Birgitta som i sin tur är av keltiskt ursprung och betyder "den upphöjda", eller "den höga".


Av Kaela - 12 oktober 2011 11:44

Vill du öka dina chanser att slippa stroke ska du äta choklad.

Ibland kan tydligen trevliga saker leda till hälsa.

Helst mörk chokladska du förstås välja.

Gissar att chokladåtgången i landet kommer att öka efter dessa artiklar.

Det har ju varit några- men här läste jag Expressen

Av Kaela - 12 oktober 2011 08:48

        



Det är svårt att ge bort vänlighet.

Den kommer hela tiden tillbaka till dig.


Cort Flint

Av Kaela - 12 oktober 2011 07:58

Jag har fått en award!

Av härliga , iderika Spanaren 55


Jag tackar så innerligt och sänder den vidare



till  E-K som kämpar tappert och som har så mycket klokt att säga


och till Susanne som bjuder på bilder och sig själv med en optimism som aldrig sviktar


dessutom vill jag ge den till Hemmafruns bekännelser och  hennes funderingar och berättelser om sin ovanliga stora familj


så också till Pastorsfrun som det alltid känns så bra att gå in och läsa om hennes lilla familj. Kloka funderingar. Bjuder på sig själv


och till Ulla i "Min lilla vrå". För hennes kamp mot fibromyalgi och cancer - och hennes enorma livsglädje.


Jag skulle vilja ge er alla som jag alltid läser denna  award men nu är det fem som gäller och valet har inte varit enkelt!

- men ett hjärta till er alla kan jag i allafall ge.

  




Av Kaela - 11 oktober 2011 17:05

 



Jag frågade en vän med insikter i hur våra kroppar fungerar genom att i många år ha arbetat som sjuksköterska, varför man kan få hjärtinfarkt och stroke av att gå omkring och vara stressad.

Att det är så har ju de flesta av oss tyvärr fått tillfälle att se - men jag undrade varför det är så - vad är det som stressen framkallar i kroppen som gör den sjuk?


Hon svarade ungefär så här - och det gör att jag förstår mycket bättre vad som egentligen händer.


Om kroppen ständigt är utsatt för stress står den i ett ständigt beredskapsläge och kommer då i obalans.

De normala växlingarna mellan uppladdning och avslappning har rubbats. En sådan konstant anspänning sliter hårt på kroppen.


Vid stress fungerar våra kroppar på samma sätt i dag som de gjorde hos de människor som levde i grottorna.

När fara hotar reagerar kroppen intuitivt.
järnan sänder signaler som får hjärtat att slå fortare.
Musklerna spänns. Stresshormoner utsöndras i blodet för att frigöra nödvändig energi. Smärttröskeln höjs. Blodet blir mera trögflytande för att vi inte ska förblöda om vi skadas.


Trögflytande blod - aha det kan alltså vara en anledning till sjukdom som stressen ger upphov till.


Sätter in det för jag tänker att kanske någon mera har undrat på samma sätt som jag.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards