Alla inlägg under november 2015

Av Kaela - 15 november 2015 08:14

 


Fotot här ovanför togs den 15 november på morgonen förra året.

Kameran minns ju alltid rätt.

Det betyder ju att det var ungefär samma väder för ett år sen som det är idag.

Och - visst är det ett ganska typiskt novemberväder.


Tydligen är detta det väder vi kommer att fortsätta att ha.

SMHI säger att det blir lite svalare men att det inte är någon vinter i sikte.


Men gråa novemberdagar kan förgyllas av fina mäniskor.

Nu gäller det att se till att vi gör lite glatt inomhus.

Bjuder hem vänner på en måltid till exempel.

Vi behöver glädjen och skratten.

Det fångar vi bäst tillsammans vi människor.


Och aldrig är det väl så härligt tacksamt att ordna till ett välkomnande hus med mycket levande ljus som när gråheten härskar där ute.


Om du känner för lite musik som stämmer med vädret kan du lyssna på Lars Winnerbäcks "Gråa dagar" här.



Vem DU än här - hur DU än har det vill jag önska DIG en fin och vilsam söndag!


Och givetvis får du ett citat som vanligt att ta med dig ut i dagen:


"I oredan, finn enkelheten. I disharmonin , finn harmonin.
Mitt i svårigheterna finns möjligheterna"


Albert Einstein




Av Kaela - 15 november 2015 08:11

 



Den 15 november är det idag och Leopold har namnsdag!


Jag gratulerar!


Grattis  säger jag till DIG som har födelsedag idag också!


Ha en skön och glad bemärkelsedag!

Av Kaela - 14 november 2015 21:34

 



Oj så mycket skrot det blir efter oss människor.


Tänkte tanken när jag hörde någon säga att 169 150 ton sopor tas om hand varje år i Glteborg.....


Det födde en minnesbild av när jag var liten och åkte förbi bondgårdar och såg att det stod ett gammalt badkar ute i hagen hos korna.

Och fick veta att det var för att korna skulle ha vatten när de gick ute på sommaren.


M0rmor klippte matt-trasor av kasserade kläder och hemtextiler som hon sedan vävde mattor av.

När mamma gick och handlade sin mjölk kom hon med sina egna flaskor till affären och fick dem fyllda.


Kanske visste de inte mycket om återvinning och miljöfaror.

Men absolut levde de i högsta grad mycket miljömedvetet - utan att ens ha hört ordet.

Återanvändning - det visste man mycket om förr fastän just det ordet ännu inte var uppfunnet.


Frågan är om de inte var bättre på återanvändning än vad vi är idag....


Lite kvällsfundering så här framåt sängdags!


Nu önskar jag DIG en riktigt skön kväll!

Och en god natt natt!


Här kommer också kvällens citat:


"Livet ger oss åter det vi ger åt andra."
Ivo Andric

Av Kaela - 14 november 2015 20:14


 




Även i den tyngsta dagen
bodde ett stråk
av ljus


i den svartaste nattens oro
viskades tonerna till en sång
om hopp


och i det grymmaste
händelseförloppet
bodde fröet


till en framtid


Kaela

Av Kaela - 14 november 2015 16:33

 



En helg med sorgkanter.

På annat sätt kan man väl inte beskriva den känsla som vi alla bär på efter det som hänt i Paris igårkväll.

Oavsett att vi har glädjeämnen på nära håll så lägger detta illdåd mot oskyldiga människor sordin på det mesta.


Våldet ser ut att ha vunnit - ännu en gång.

Ångest, sorg  och rädsla griper med hårda klor om våra tankar.


Våldet långt borta var ju illa nog.

Nu har det plötsligt ryckt mycket närmare och visat oss vår utsatthet.


Varför finns det människor som utför något så avskyvärt?

Frågan har ställts av många och på många sätt.
Men få har lyckats hitta ett hållbart svar som fungerar i alla lägen.


Kanske finns det inte ett enda svar!

Kanske är orsakerna många.


Men just detta att det terrorn leder till griper in i våra liv, i våra hem i våra tankar och gör oss rädda - det är det som gör terrorn så effektiv.

Den får oss att försöka kolla vem vi möter, vem kommer runt hörnet på trottoaren.
Den ger oss rädsla - gör oss otrygga.


Rädsla är visserligen viktigt för vår överlevnad.

Konsten är att lära sig att hantera rädslorna på rätt sätt

Men det är inte helt enkelt. 
Dessutom är det faktiskt så att intensiva upplevelser av rädsla mycket lättare lämnar spår i hjärnan än om någonting positivt händer.



Två rädslor bär vi med oss från födelsen:
Rädsla för höga ljud och rädsla för att falla.

Alla andra rädslor har vi tillägnat oss under livet.


Och till de rädslor många av oss burit länge -rädslan för allvarlig sjukdom, flygrädsla, rädsla att något ska hända dem vi älskar med mera  har vi fått denna nya rädsla för det plötsliga och fullständigt oförutsägbara  terrorvåldet.


Rädsla är faktiskt terrorns mål!

Därför måste vi försöka hantera denna rädsla.

Kanske genom att tala om den med varandra med målet att hitta sätt att leva vårt liv utan att rädslan får styra våra steg.


När allt kommer omkring har livet alltid varit fullständigt oförutsägbart.

Det enda vi säkert vet är att vår tid på jorden har ett slut.

Men vi vet inte när vi går - eller hur.


Så låt oss fokusera på allt det goda som ger oss trygghet och glädje - NU!

För NU är vi här!





Av Kaela - 14 november 2015 08:27

 



Idag är det lördagen 14 november och Emil och Emilia har namnsdag!


Jag gratulerar!

Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en minnesrik och fin firardag!

Av Kaela - 13 november 2015 19:43

 


Den här lilla damen, som faktiskt är några månader yngre än bloggen, är och hälsar på mormor.

Det var ganska svårt att få sjuåringen att titta upp från "paddan" som hon säger, för att få ta ett kort.


Så ni förstår att min tid för att blogga är begränsad ikväll.

En helg med en sjuåring - vilken rikedom!

Och med hennes mamma förstås!


Jag hoppas att DU också har en höjdarhelg - på just det sätt som DU har längtat efter.


Och jag önskar DIG en riktigt fin fredagkväll och en god natt!


Ett citat för kvällen ska jag ändå inte glömma.



Vi har inte ärvt vår planet

av våra föräldrar,

Vi har lånat den

av våra barn och barnbarn.

Okänd tänkare

Av Kaela - 13 november 2015 17:00

 

Bilden lånad från Google


"Nu orkar jag inte vara tyst längre. Frågan vi behöver ställa oss i dag är: Ska jag ta vara på min broder?"


Så börjar Alf Svensson på DN:s sidaÅsikt


Vad pratar han om egentligen, den gamle KD-ledaren?

Han pratar om hur vi på olika sätt avhumaniserar flyktingarna i vårt sätt att tala om dem.


Visst har vi en kris då så många tvingats bort från hem och hemland - men krisen är inte flyktingarnas fel.

De har fått betala priset hemma först - sedan under flykten - och sedan när de anländer till drömlandet, Sverige!
Gränskontroll!
Ja men det klarar man väl om man har rent mjöl i påsen?
Ja- om man just när man tvingades fly för sitt liv hade sinnesnärvaro nog att få med sig sina ID-handlingar....


Visst måste vi ta vara på vår broder - på vår syster...


Våldet har härskat länge bakåt....när jag läste om flyktingläger 2006 skrev jag denna dikten.


Min broders blod ropar

Min broders blod
ropar till mig

en kärlekens sång
en mycket stark
krävs för att överrösta
hans sista skrik

jag hör det
fast jag håller händerna för öronen

synen av min blödande broder
har brutit sig in i mitt hus
in i min kropp
in i mitt blod
spelar på mina nerver
som på gitarrsträngar

våldet som dödar en broder
våldtar en syster
drabbar oss alla.....
Kaela



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards