Alla inlägg den 6 oktober 2017

Av Kaela - 6 oktober 2017 14:05

 

 

 

Inte var det lätt att ta en kort promenad när vädret var så maxat.

Solexplosion blev det av mitt foto där jag ville visa en bit aav Norra Promenaden

Strålande sol alltså och mild vind.

Utan tvekan blev den för lång för mina krafter just nu....blev mera slut än jag trott jag skulle bli..

Medan jag gick vandrade mina tankar sina egna vägar.

Förra veckan möttes vi, tre kvinnor som känner varandra från mitt arbete, under en av mina promenader.
Idag återvände mina tankar till det samtalet

De två stod redan och samtalade då jag kom fram till dem

Och jag fick omedelbart frågan: "Kan man förlåta lögn?"

Oj, det var djupt tänkte jag och sa att jag tror det beror på vem som ljugit för mig och varför.

Då fick jag veta att en av kvinnornas systers make hade kommit hem en dag och berättat att han haft en relation med en annan kvinna i två år.

Men att den var slut nu och att han ville satsa på dem - makarna - fullt ut.

Hon har haft svårt för det. Inte för att hon inte vill, för det vill hon.

Hon säger att hon förlåtit men hon klarar inte av att  lita på honom eftersom han ljugit för henne i två år.

De kämpar och försöker hitta tillbaka till varandra, båda två, på varsitt sätt.

Men hela tiden kommer hennes misstro emellan.

Han säger att eftersom hon fortsätter att misstro kan hon inte ha förlåtit.

Hon säger att hon har förlåtit och lagt den historien bakom sig.

Men just möjligheten att lita på vad han säger, den finns inte till fullo kvar  för henne.

Så otroligt sorgligt tycker jag.

Båda vill ju tillbaka till en bra relation.

Men lögnen står som ett spöke emellan dem.


Jag vet ju att det är så.

Har någon ljugit klart och otvetydigt för mig...då är det inte så lätt alla gånger att lita på.

Det går ju så småningom, men det är en lång väg.

Och man undrar om dessa två  kommer att orka den långa vägen.

Jag hoppas att de hittar hjälp i form av parterapi eller liknande.

Av Kaela - 6 oktober 2017 10:31

 

 

 

 Solen skiner idag också - och jag mår bättre så en kort promenad ska jag nog försöka mig på.

Lite trött nu på soffhäng och boklyssning.

Även om jag gillar Emelie Schepp och läst alla hennes tre tidigare böcker så är det första gångenjag  lyssnar på en bok och tycker det är okay (det slår inte att läsa själv) men när det inte går är det fantastiskt att denna möjligheten finns.


Det är extra roligt med Emelies böcker för platserna är så välkända eftersom det utspelar sig i Norrköping.

Och jag undrar nästan om inte vissa personnamn namn är namn som verkliga människor här också har.

Jana Berselius som huvudpersonen heter  finns en kvinna i Norrköping som heter nästan likadant.

Och  kriminalteknikern Ola Söderström blir extra roligt eftersom jag har en man i huset somheter just så.  

Jana faschinerar mig. Hon lyckas vara den duktiga åklagaren  trots sin bakgrund med våld och dödande- och hon balanserar den person hon var då på ett skickligt sätt när hon tvingas till det -  eftersom hon inte får vara ifred för det förflutna och människor eller mest en människa därifrån.
Hur hon lyckas gömma den förtvivlade lilla flickan som slets från sina föräldrar och såg dem dödas  - det är en gåta.

Man skulle nog beskriva henne om man mötte henne som åklagare som mycket skicklig, men kylig.

Undrar om Per kommer att lyckas tina kylan - och hur....Jag är drygt halvvägs i boken så jag har några timmar kvar att lyssna.



Av Kaela - 6 oktober 2017 07:01

 


Frost är det inte här i min stad. Men inte mer än +4. Om dagen blir solig vet vi ännu inget.

Men vi vet att det är Nationella anhörigdagen idag. En dag för att uppmuntra den miljon svenskar som vårdar en sjuk anhörig på heltid vilket innebär 24 timmar per dygn eller delar av dygnet.

Och vi vet att Jenny och Jennifer har namnsdag!

Gratulerar er som bär något av de vackra namnen så varmt!

DIG som har födelsedag idag gratulerar jag givetvis också så varmt.
Fira ordentligt kära bemärkelsedagsbarn!


Jenny betyder "Gud har förbarmat sig". Jenny är en engelsk kortform av Johanna och en smekform av Jane. Den kan även vara en smeknamnsform för Jennifer. Det finns också ett rumänskt namn som stavas Jeni, som har betydelsen vit, mjuk.

47 424 kvinnor heter Jenny. Samt 5 män.

1 person bär namnet som efternamn.

 

ennifer är ett engelskt namn som, via korniskan, härstammar från det walesiska namnet Gwenhwyfar (eng. stavning Guinevere), som möjligtvis betyder "vit våg" eller "vit drömbild". 
Jennifer kan också betyda "ljus, helig, mjuk och vacker kvinna".

12 194 kvinnor och 5 män heter Jennifer


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards