Alla inlägg den 7 oktober 2017

Av Kaela - 7 oktober 2017 19:28

 


Det finns två dagar vi aldrig ska bära med oss idag!


Två dagar som ska hållas fria från rädsla och fruktan.

Den ena är gårdagen, med sina misslyckanden och bekymmer, sin värk och smärta, sina fel och misstag.

Gårdagen har passerat för all tid och är bortom vår kontroll.
Inte ens alla pengar i världen kan få gårdagen tillbaka.
Vi kan inte göra om någonting som vi gjort, inte sudda ut någonting vi sagt.
Gårdagen är borta.


Den andra dagen vi inte ska oroa oss för är morgondagen med sina omöjliga motståndare,sina bördor men samtidigt med sina hoppfulla löften och okända utgångar.
Morgondagen är också bortom vår kontroll.

Morgondagens sol kommer att stiga antingen mot en klarblå himmel eller dold i ett lager av moln.

Men den kommer att stiga…
Vi vet inget om morgondagen, den är ännu ofödd.

Och kanske finns vi inte ens längre med när idag blir imorgon....


Den enda dag vi ska bry oss om är idag!

Alla kan kämpa mot en dags svårigheter.

Det är bara när vi lägger till gårdagens eller morgondagens bördor som vi får det svårt.
Det är inte vad som händer idag som gör människor galna,utan bitterheten över det som hände igår eller fruktan för morgondagen.



Fick dessa ord i ett mail från en vän - och delar dem er.

Tänk om vi alltid klarade av att leva så här.

Jag tränar ständigt på det - men misslyckas ofta

Av Kaela - 7 oktober 2017 16:58

 


Så är det återigen strul med bloggplatsens teknik

Inlägget försvinner då man trycker på spara inlägget.

Bloggplatsen måste skärpa sig!!!


Idag blev det en skön promenad upp på stan för att hämta ut biljetter tilöl konsert om tre veckor.

Sedan en tur med bilen till blomsterland för att hitta hösttåliga växter att byta ut de flesta ledsna växterna där med.


När man betalar i en butik idag får man nästan alltid frågan: Är du medlem?

Och om man svarar nej undras om man vill bli det.

Medlemskapet är ju bara till för att binda upp mig som kund.

Vissa förmåner får jag kanske...men inte valet att välja en annan affär.

Man blir trogen kund med ett medlemskap tror jag.


Av Kaela - 7 oktober 2017 12:15

     

Bilden lånad från Google

 

Civilkurage - det behövs. Men sällan ser man så mycket av det som i Södertälje igår när tre rånare slog sönder montrar och stal guld i en guldsmedsbutik.

Väl ute på gatan mötte de ett oväntat motst¨nd - från allmänheten.

Blir vi alla överens kan vi avvärja mycket.

Men ingen ska utsätta sig för fara helst då förstås. 

Modigt av Södertäljeborna -  kanske till och med lite dumdristigt i vissa fall - men så underbart!

Har vi fått nog som vanliga medborgare!


Men en stor honnör för dessa som helt klart avgjorde att polisen fick fatt i rånarna så snabbt.

Av Kaela - 7 oktober 2017 11:30

 

Detta hittade jag för en del år sedan i en tidning som låg hos min frisör.

Jag  rev ur sidan, (bad om lov förstås) tog hem  och lade undan för att läsa  igen.

Jag läste det idag igen!

Och det gjorde ont!



Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ha ett hem utan EN LSS-INSATS

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara en hyresgäst utan EN BOENDE

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ha ett arbete utan en DAGLIG VERKSAMHET

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ta ledigt från jobbet utan HA EN HEMMADAG

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte bli upprörd över att behandlas på ett kränkande sätt, utan AGGRESIVITET INGÅR I MIN HANDIKAPPBILD

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte enträget försöka bli förstådd utan ha FASTNAT I ETT NEGATIVT BETEENDE


Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara energisk utan ÖVERAKTIV

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle inte mina föräldrar älska mig, utan ÖVERBESKYDDA MIG

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte besluta mig för något utan FÅ FÖR MIG NÅGOT


Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara orolig och ledsen utan STÖKIG

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte spontant ändra vad jag vill göra utan BRYTA EN ÖVERENSKOMMELSE

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd 
skulle jag inte ha sexuella behov, utan PROBLEM MED DET SEXUELLA

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara kunnig och kompetent utan HABILITERBAR

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte bidra till andras välfärd utan vara en OMSORGSTAGARE

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara en kreativ individualist utan ha PROBLEM MED GRUPPANPASSNING


Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inta vara uttråkad utan ha DÅLIG KONCENTRATIONSFÖRMÅGA

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte åka buss utan BUSSTRÄNA

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd 
skulle jag inte tycka om Kalle och Eva utan vara för BEROENDE AV PERSONALEN

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara en unik individ utan en BRUKARE

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ha kul med mina vänner utan ha SOCIAL TRÄNING

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara ung eller gammal, kvinna eller man utan just UTVECKLINGSSTÖRD

 

Av Kaela - 7 oktober 2017 09:19

   

 

 

Lördagmorgon!

Ordet smakar gott i munnen - och känns varmt och mjukt.

Hela helgen ännu orörd!

Två dagar tillsammans med den jag delar livet med.

Men de flesta vardagar blir det bitar av livet som för de flesta andra.

Ser fram emot helgen med glädje och tacksamhet!

Och önskar DIG en helg som ser ut just som DU önskar att den ska göra.


Av Kaela - 7 oktober 2017 00:47

 

 

 

 

Klart väder utlovat idag - den 7 oktober, men med viss molnighet. Ungefär 10 grader varmt.

Skönt väder.

Birgitta och Britta har namnsdag idag och jag gratulerar varmt.

Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Gör en härlig firardag!


irgitta är ett namn av keltiskt ursprung som betyder "den höga" eller "den upphöjda". (Ursprungligen var namnet Brigit och sedan i latiniserad form Brigida, vilket hos oss blev Brigitta och slutligen dagens form).

 

168 155 kvinnor heter Birgitta i vårt land idag.


*Britta är en kortform av Birgitta och får alltså samma betydelse med betydelsen "den höga".Andra kortformer av Birgitta är Britt, Brita och Birgit.Namnet är vanligt bland kvinnor födda på 1910- och 1920-talen, men  inte alls under senare decennier.

13 577 kvinnor och 1 man bär dock namnet, oftast som tillnamn.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards