Alla inlägg den 26 oktober 2017

Av Kaela - 26 oktober 2017 22:00

 

   

 

Dagar kommer och dagar går...

  1. Så är hela vårt liv.

En dag år mot sitt slut - den kommer aldrig igen- men vi får en dag imorgon - om vi har tur!


Önskar DIG en god kväll och en god natt så småningom - själv är jag otroligt trött efter en dag med tusen olika saker på tapeten.

Möten med underbara fina människor - saker att minnas....
Just nu   känns  sängen som bästa platsen.


Ta hand om DIN kväll!





Av Kaela - 26 oktober 2017 18:50

 




Till skillnad från en  dator fungerar  vår hjärna/kroppens dator så att den tar emot information utan urskillning.

Till skillnad från en dator behöver kroppens mottagarstation - hjärnan -  upprepningar för att  informationenska tas emot som en sanning och den gamla  lagrade informationen som kanske var felaktig byts ut.


Vår hjärna kan själv inte tänka ut en bättre lösning men den kan ta emot ny information från mitt sinne, en information som jag anser vara en bättre lösning än den gamla.

Den gamla var negativ därför att när jag en gång i tiden, kanske för mycket länge sedan när jag var ett mycket litet barn, tog emot dem som en sanning därför att jag ännu inte hade lärt mig att se skillnad och tänka kritiskt.


Jag visste inte då heller någonting om medveten programmering och medvetet växande.

Hur den gamla inprogrammeringen än kom dit, behöver den komma bort, bytas ut.

 

Detta kan endast ske genom upprepning av den nya.

När jag hört den nya informationen upprepade  gånger påverkar mig inte längre, den gamla - den har inte längre någon makt över mig, men den kommer alltid att finnas lagrad i mitt minne som en påminnelse om svunna tider.


Om vi, i det förflutna, har tänkt en viss negativ tanke, låt oss säga 5000 gånger, så behöver vi arbeta med motsatsen 5001 gånger !  Då först stannar den i vårt medvetande.


Det är just därför upprepningar är nödvändiga. Om du i femtio år har tänkt en negativ tanke, behöver du inte femtio år till för att programmera in den nya. Se bara till att upprepa den.

 Vi är själva är programmeraren.

Jag är den enda som tänker i mitt sinne.

Jag har en fri vilja.

 Det är upp till mig att välja tankar som stöder mig och ger mig support, hälsa, glädje,frid,  inre harmoni och som ger mig livsinsikt och möjlighet att växa genom det jag möter.

Av Kaela - 26 oktober 2017 11:23


 



En titt genom fönstret visar att solen lyser.

Jag går ut  på balkomgen och känner glädjebubblingen.

Många dagar utan sol känns som att ha passerat en lång, mörk korridor.
Vilken tur att jag har ett ärende så jag kan gå ut och njuta i solen de två kilometrarna som för mig dit jag ska.


Nu är det ju så att solen inte försvunnit när vi inte ser den.

Men om den skulle försvinna - på riktigt.....ja då blir det mörkt, men det som verkligen lär påverka oss är att det blir kallt. 

Precis hur snabbt den nedkylningen skulle gå vet jag inte, men en viss gissning kan man ju göra utifrån hur fort temperaturen sjunker när det blir natt.

 

En klar natt kan det ju bli flera grader kallare per timme efter solnedgången.

Om solen skulle försvinna lår det bli kallt.
Inom något dygn eller så bör det vara så kallt överallt att bildning av nya moln upphör, och temperaturen sjunker sedan snabbare när luften är klar så att värmestrålningen lättare kan lämna jorden.


Haven  innehåller förstås värme som kanske överförs  till luften, och vindar kommer att transportera lite värme från de varma haven in över land ända tills haven är helt isbelagda, vilket jag gissar tar åtminstone några veckor.

Men sen.....

 

Vilken tur att vi  har solen!!!

Av Kaela - 26 oktober 2017 06:59

 



En fin dag att se fram emot.

Kanske grå och mulen, men kanske kommer solen att titta fram lite  - hoppas kan man alltid- och hoppet ger själen vingar!

Lite seg efter natten har jag just suttit en stund ute i frisk luft- på vår inglasade balkong med ett öppet fönster.

Så skönt att vakna till av luft och lite kyla.

Igår var min dag  full av det där som måste göras mellan varven - tvätt och städning.

Satt därute i det svala eller nästan kalla och njöt av tanken på att det blev gjort allt detta - igår.


Ett ord poppade upp oh fick lyskraft därute i mörkret på balkongen....ordet annorlunda...

Ställde mig frågan, hur kul hade det varit att leva om alla hade varit exakt lika, samma kläder, samma personlighet, och samma utseende.

Vilken otroligt tråkig värld det skulle vara!


Är det inte konstigt hur vi alla  - eller de flesta av oss - på något sätt hela tiden tycks sträva efter att vara så lika varandra som möjligt?

När alla är så underbart unika och speciella borde inte  så många arbetar på att gömma detta bakom "kopiemasken".

Vad kan vi göra för att hjälpa varandra att inte lura varken oss själva eller vår omgivning på det fantastiska original vi är?

Våga vara annorlunda....våga vara dig själv!

Du är en fantastisk person!

Lura inte världen på den riktiga DU!


En bra dag - en unik dag för en unik människa som DU önskar jag DIG idag!


 


"I

Av Kaela - 26 oktober 2017 06:52

 

 

 

Jag såg en värld där bara kärlek rådde
där fanns inte några krig inte heller något bråk

Jag såg en värld med vänskap över gränserna
och alla talade varandras språk

Jag såg en värld där marken ymnigt grönskade
där inga gifter kvävde jorden mer

Jag såg en värld där luften gick att andas
där inga utsläpp skymde solens sken

Jag såg en värld där ingen behövde svälta
och ingen sjukdom tärde en människokropp

Jag såg en värld där allas ögon strålade
för i varje människa bodde det ett
hopp

Jag såg en värld där lidandet 
var över och alla människor gick omkring och bara log

Jag såg en värld där människan älskade sin nästa
och ingen mer sin bästa vän bedrog
Den värld jag såg finns blott i mina drömmar

en utopi som aldrig verklighet kan bli
den värld jag såg var underbar att skåda
en sådan värld som alla kan leva lyckliga och visa empati

Bo Grapenskog

Av Kaela - 26 oktober 2017 05:59

 

 

 

 

Ännu ruvar mörkret över Norrköping. Det är torsdag 26 oktober och klockan är knappt halvsju.

8 grader  varmt ute - och regnet från igår har dragit bort.

Amanda och Rasmus har namnsdag idag och jag gratulerar så varmt.

Med samma värme gratulerar jag DIG som fyller år idag!

Gör en riktigt härlig firardag!

Temat idag lyfter fram en gammal trotjänare på våra matbord - det är  *Potatisens dag


Amanda är ett namn med latinskt ursprung med betydelsen "den älskvärda", ordagrant "Hon som bör älskas".
Namnet är mycket typiskt för nittiotalister, då det i mitten av 1990-talet var det näst vanligaste dopnamnet för flickor. Populariteten har nu avtagit, även om namnet fortfarande är vanligt.

36 363 kvinnor i vårt land bär namnet. Dessutom 6 män.

 

* Rasmus är en form av Erasmus som är bildat från det grekiska ordet erasimos "värd att älska". Namnet har haft en extrem utveckling från att vara mycket ovanligt för 30 år sedan till att bli ett modenamn på 1990-talet och är idag ett av de 30 vanligaste namnen.

18 474 män i Sverige bär namnet. Dessutom 53kvinnor. Som efternamn bärs namnet av 33 personer.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards