Alla inlägg den 1 oktober 2018

Av Kaela - 1 oktober 2018 20:21


        

Oktober- ännu några rodnande äpplen i äppelträdet!

Kallt vått gräs. Sprakande färger!

En månad att älska!

 

Innan de riktiga höststormarna kommer som jagar gråa moln att se slitna ut har vi nog några dagar att njuta.

Stormarna sliter de sista löven från träden. Önskar dig många fina höstkvällar med levande ljus och värmande te i våra varma hem.

 

Ha en god natt!

Det tänker jag ha!

Av Kaela - 1 oktober 2018 19:30


 


Jag brukar storkoka soppor och sedan portionsförpacka och lägga i frysen för att ha med till jobbet som lunch för att variera lite med mina youghurtluncher.


En av de absoluta favoriterna är den här tomatsoppan.

DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA för att 6-8 personer ska bli mätta.


12 tomater (billiga just nu)
2 msk smör
4 lökar finhackade
2 vitlöksklyfta,

4 msk tomatpure
salt och peppar efter smak
färsk timjan, basilika, oregano
Buljong tärning (gärna ört)
Jag tillsätter gärna lite grädde eller creme fraiche för att få soppan lite krämigare.


SÅ HÄR GÖR DU:


Koka tomaterna, och dra av skinnet.

Finhacka lök, vitlök och fräs i smöret.

Koka upp buljongen.

Blanda tomaterna, lökfräset, buljongen, tomatpuren, de färska kryddorna, salt och peppar i en mixer och blanda till en jämn och fin  soppa.

Glöm inte grädden eller cremefraichen. (Cirka 2 dl)

Garnera gärna med basilikablad.

Både gott och snyggt!

Av Kaela - 1 oktober 2018 18:45


 



Jag kan äta mig mätt idag också.

Hur många människor i världen vet inte var de ska få tag på pengar till mat idag?


jag har rena hela kläder i min garderob att byta med.

Hur många människor i världen har det?


Jag har fem underbara barn och sex ljuvliga barnbarn.

Jag önskar att alla skulle få uppleva den lyckan.


Jag har en make som känns som min tvillingsjäl.

Sörjer när jag vet att många saknar livskamrat.


Jag har ett jobb som jag älskar med varje del av mig själv och där jag vet att det jag gör får betydelse för andra människor.

Känner sorg när jag tänker på alla som inte ens har ett jobb!


Jag har min syn och kan glädja mig åt den härliga våren.

Hur många människor skulle inte vara tacksamma om de fick tillbaka sin syn?


Jag har en hörsel som gör att jag kan glädja mig åt kära människors röster, fågelkvitter och musik.

Hur m¨nga hör inte ens med en hörapparat?


Om jag vill kan jag resa till ett annat land.

Hur många människor finns det som inte kan eller får lämna sitt land?
Eller som tvingas lämna sitt land?


Jag får röra mig fritt och göra vad jag vill på min fritid.

Hur många människor sitter i fängelse, hur många har begränsad rörelsefrihet?


Jag får lära mig främmande språk - glädjas åt att öppna en ny bok och hänga med i det som händer genom att läsa tidningen.

Hur många finns det i världen som inte fått möjligheten att lära sig läsa och skriva?

Jag är tacksam för alla möjligheter jag har.


Det finns många som skulle tycka att en bråkdel av dem vore en dröm!

Vad kan jag göra för dem?

Jo - jag kan låta min tacksamhet bli till en styrka för att förändra andra människors  villkor!

Och det vill jag göra - varenda dag!


Och där jag inte kan förändra - möta med kärlek och omsorg!

Av Kaela - 1 oktober 2018 07:24

        

Bilden lånad från google

 

 

 

"Det vi gör mot andra kommer alltid tillbaka till oss själva - oftast med ränta."

Av Kaela - 1 oktober 2018 06:56

 

            

 

 

M¨ndag morgon i Norrköpong bjuder på gråväder-

Det regnar dock omte - och ska enligt väderlekstjänst innte hellergöra deet idag.

+7 grader och  måttlig vimd.

 

Dagen officiella teman:

1 Oktober
Bröstcancerdagen*
Internationella dagen för boende- och bebyggelsefrågor
Internationella dagen för äldre*
Vegetariska världsdagen*
Skolfotografiets dag

 

 

Ragnar och Ragna har namnsdag idag och får grattisar och bukett som delas med DIG som har födelsedag!

 

Du är betydelsedull för dem som upptäckt att du är en diamant!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards