Alla inlägg under december 2012

Av Kaela - 11 december 2012 05:49

        



Att få det du vill ha är långt ifrån lika viktigt som att dela med dig av det du redan har.


Tom Krause

Av Kaela - 10 december 2012 08:25

 



Det "ska" städas. bakas, fönster "ska" putsas.

Gardiner "ska" bytas.

Adventsljusstakar och adventstjärnor ska upp i fönstren.

Så otroligt många måsten.

Julklappar ska köpas, ibland många, många mer och dyrare än vad vi har råd med.


Julklappar som kanske ändå byts i mellandagarna.


Att det är en del att göra inför familjemedlemmars och vänners besök är en sak - men det viktigaste är ju att ses!


Inte att det är glänsande rent.


Och dessutom: Människan föddes inte till att stressa ihjäl sig i slutet av december varje år.

Det är en mänsklig uppfinning.

Ett frivilligt val.

Låt bli att bygga upp ett sådant enormt berg av förväntningar!

Ta det lugnt!


Tänd ett ljus och sätt dig ner och fundera en stund över varför vi egentligen firar jul!

Njut av att duka ett vackert bord för dig och de dina.

ge dig tid att vara lat före jul så att du orkar vara den där leende glada värdinnan du så gärna vill!


Det är vitigare än både julbord och tomte.

Viktigare än glögg och julmat!


Av Kaela - 10 december 2012 08:13

Det är inte mindre än en skandal att Sveriges asylboenden inte lever upp till den standard som Migrationsverket kräver.

I ett fall har 24 boenden fått dela på en toalett!!??

Den som har möjlighet att tsarta ett asylboende tjänar bra med pengar på detta.

Och dessa pengar är inte avsedda att enbart hamna i ägarens ficka.

Staten eller Migrationsverket måste skärpa tillsynen av boendena!

Det är verkligen oetiskt att försöka tjäna extra pengar på att tillhandahålla boende för asylsökande!


Läs gärna artikeln i Dagens Nyheter





Av Kaela - 10 december 2012 05:51

 


Alla slut är också början till något nytt. Vi vet bara inte om det just då.


Mitch Albom

Av Kaela - 9 december 2012 13:02

 



"Vårt förhållande till döden" var en mening som fastnade i mina tankar då jag lyssnade på ett radioprogram häromveckan.

Sedan dess har denna mening blivit inneboende i mina tankar.

Och spunnit ihop ett nät av tankar - runt dessa fyra ord.


Har vi i Västerlandet ens något förhållande till döden?


Har du tänkt på att för tibetanerna verkar sambandet mellan döden och livet, eller kanske snarare vägen till att verkligen vibrera av liv vara rätt enkel - medan den är mycket komplicerad för oss.

Och näst intill tabu att tala om.


 Vi har inte tid för döden och gör helt enkelt allt för att undvika den.

Vi till och med förlänger liv, fyller dem med lidandegenom operationer och annat som kanske ger oss några extra veckor -  för att vi inte kan möta det där svåra.

Det som ingen av oss faktiskt kan komma ifrån.

Att vi -  oavsett om livet blir långt eller kort - en dag ska vidare och porten utur livet är döden.


Idag är jag en dag närmare döden än igår - och ja, det är du med!


Tänk om vi när vi firar födelsedagar skulle säga:  "Livet blev just ett år kortare. Grattis!"

Vi skulle utan tvekan anses morbida!


Jag var bara en tonårsflicka då jag födde min förste son.

Barnmorskan lade den lilla knytet i min famn och sa: Grattis- du har givit livet till en fin liten son!.

Jag svarade: Ja- och döden.


Jag minns hur hon stannade till i rörelsen - såg på mig och sa: "Du var mig en underlig flicka"


Jag tycker att det är underligare att inte se hur det är.


Avslutar dessa funderingar med ett citat av Jim Morrisson

"Människor fruktar döden mer än smärta. Det är konstigt att de fruktar döden. Livet gör ont mer än döden. Vid platsen för dödsfallet, är smärtan över. Ja, jag antar att döden är en vän. “-



Av Kaela - 9 december 2012 08:42



 





Det äkta miraklet är inte att gå på vatten eller i luften utan att vandra på jorden.


Okänd tänkare



Av Kaela - 8 december 2012 19:33


 



I krigets land
leker barnen
andra lekar

Där tappar dockan
huvudet
och nallen slits
i bitar

kurragömmaleken går
ut och in i
skyttegravar

---då faller bomben
som för barnen
in i den eviga natten

Av Kaela - 8 december 2012 11:38

 



Och så en lördagshälsning just till DIG!

Fina du, sköt om dig.

Ta verkligen hand om dig.

Vi har ingen annan som är som du.

Vi behöver dig, precis som du är.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards