Alla inlägg under oktober 2017

Av Kaela - 19 oktober 2017 12:15


 






När de gamla såren heta tära,

när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
när att leva är att stenar bära
och din sång är sorg som vilsna tranors låt,   
gå och drick en fläkt av höstens vindar,
se med mig mot bleka, blåa skyn!
Kom och stå med mig vid hagens grindar,
När de vilda gässen flyga över byn!

Dan Andersson

 

Av Kaela - 19 oktober 2017 09:12

 

 

 

Spärrade upp ögonen lite extra idag när jag såg nä'tidningen Leva och Bo:s påannonsering om en artikel.

Svensk dödstädning sprider sig över världen.


Visst låter det nästan lite absurt.

Ja, det tyckte jag också.

Tills jag läste artikeln.

Skönt att man vågar vara öppen även runt sådant som är svårt.

Gå gärna in på länken och läs artikeln.

Av Kaela - 19 oktober 2017 07:15

 




  Man kan vara frisk och rik och ändå vara olycklig!

Låter det otroligt?

Rikedom står vi väl alla efter i viss mån - och även om hälsan är självklar för de flresta av oss intill den dag då den sviker så är hälsa en av de saker som ligger i topp om man beskriver ett bra liv.

Hur kan det då vara möjligt att vara olycklig om man har både rikedom och hälsa?


Därför att lyckan inte ligger i det.

 Nyckeln till lycka  är att  bli bättre på att räkna sina välsignelse.

Materiell standard är självklart en välsignelse - men ingen måttstock på lycka.

Lycka är ju ett ord som man beskriver olika saker med och det är långt mellan ett euforiskt lyckorus till ett stillsamt välbefinnande.
Det jag avser här är ju det sistnämnda.

 

Peter Ubel, professor i medicin vid Michigan universitet säger att det finns bara 1% samband mellan pengar och lycka.

 

Det visste vi egentligen - eller hur?

Men visst har vi lite enklare för att tro på det när en professor säger det.

 

En tanke som för till insikten om att vi lyssnar alltför mycket på andra som vi kanske ser det - duktigare personer än vi själva är - tror vi i alla fall.
På grund av titlar och akademiska meriter kanske..

Det är klart att de ofta har rätt.

Men det har du och  jag också.

Om vi lär oss att lyssna inåt oss själva blir vi bra på det och så byggs en stor del av livslycka upp inom oss.

Inte ens om vi hittat lyckans innersta hemlighet kan vi alltid vara lyckliga.

Det finns dalar och det finns mörka passager i allas våra liv.

Men det betyder ju inte att  vi ska stanna där.

Snart går vägen upp på berget och ut i ljuset igen!

Under sådana passager är det nästan avgörande att vi verkligen lärt oss att det som är det bästa här i livet - som verkligen gör oss till harmoniska människor, det är relationer med andra.

För i de mörka dalarna behöver vi relationer för att överleva.

 

 

"Det finns bara två sätt att leva sitt liv. Det ena är att leva som att mirakel inte existerar. Det andra är att leva som om allt är ett mirakel”.
- Albert Einstein

Av Kaela - 19 oktober 2017 06:32

 




   Första morgonen i höst med minusgrad - -1 sägs det. Dimmig dag väntas här i "Peking"!

Tor och Tore har namnsdag och jag gratulerar varmt!

Födelsedag idag? Då gratulerar jag DIG lika varmt!

Tema för denna dag - torsdag 19 oktober är som ganska ofta flera olika teman: *Grynkorvens dag
*Måltidens dag *Nationella dagen för Strävhårig Foxterrier.

 

Tor eller Thor kommer från namnet på den fornnordiska guden Tor
Tor betyder åska - torden.
I forntiden fick inga pojkar enbart den mäktige gudens namn utan det förekom endast i sammansättningar som Torbjörn och Torleif. Först på 1700-talet började namnet användas enskilt som dopnamn.
7 698 män i vårt land heter Tor, Thor. Och 12 kvinnor.

 

Tore eller Thore är ett mansnamn med nordiskt ursprung.
En äldre form av namnet var Thorir som eventuellt är en sammansättning av guden Tors namn och ett ord verr som betyder "man" eller "kämpe".
En annan tolkning är att slutdelen skulle komma från *wihar med betydelsen "präst". 

Namnet bärs av 15 674 män och 3 kvinnor i vårt land.

Dessutom har 146 personer namnet som efternman.

Av Kaela - 18 oktober 2017 20:48








  Allt oftare konstaterar jag att jag möter min mamma i spegeln!

Att åldras - den mest gemensamma rädsla vi har tror jag.

Men egentligen - är det  är något problem?


Jag ser med ömhet på de i min ålder som precis som jag åldrats och ser ut som...sina mammor.

Evigt ung, det kan ingen vara. men varför ska vi vara det - eller se ut som om vi vore det?

Vad gör det att fler grå strån än svarta syns i håret?

Visst har jag stunder då tittar på det där ansiktet som inte längre har en hy som är spänstig och kroppen som förändras .

Men egentligen -  det är ju bara precis som det ska vara.

Jag är ju samma person därinne.


Bara lite klokare, lite mer erfaren, vi har sett många år komma och gå - vinter bli vår och sommar bli höst.


Och jag tänker ofta på min mammas ord något av de sista åren hon levde.

medan hon stannade till framför spegeln sa hon: "Vad är det för gammal tant där i spegeln - kan det vara jag - inuti är jag ju samma sjuåriga jänta som satt på gärdsgårn och sparka med benen."


Eller när hon satt och tittade ut genom fönstret vid ett av de sista besöken hos mig innan hon lämnade oss.

Där såg hon en liten tjej på sådär sju år med ett skateboard.

Med längtan i rösten sa hon: "jag skulle vilja ha ett sånt där - och vara sju år igen så jag kunde åka på det".


Så är det....inuti är vi inte vår utsida.....eller...som jag också hört det uttryckas....hjärtat får inga rynkor...

Av Kaela - 18 oktober 2017 18:03


 




Bara en aning 

om vem du är 

trots att vi sågs 
för att mötas 


Det jag minns är din mask 

och dina sorgsna ögon 


Vi hade glömt hur man gör 

för att hitta det outsagda 

som slår brospann 

mellan ensamma hjärtan ...

Kaela

Av Kaela - 18 oktober 2017 13:10

En gång i tiden var Thapperska skolan verkligen en skola.
Här utbildades sjuksköterskor och undersköterskor.
Idag innehållet den, förutom att den är dagcentral och har viss föreläsningsverksamhet även kansli och expedition för 28 olika föreningar för olika funktionshindrade.
De flesta föreningarna har en kanslist anställd på hel eller deltid - samt styrs av en styrelse. Just nu väntar jag på NEUROförbundets ordförande.
Vi ska planera gemensamma utbildningar.

Fotot föreställer den rymliga och ljusa foajen. Tyvärr är fotos kvalité dislutabel men kanske kan man ana lite av hur det ser ut.

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards